Rzeczekonomiczna Polska

Rzeczekonomiczna Polska

wtorek, 13 listopada 2012

Sprawdzony pomysł na biznes.

Codziennie jesteśmy świadkami rozwoju polskiej gospodarki, nawet nieświadomie - słuchając radia, oglądając telewizję, czytając gazetę, czy nawet chodząc po mieście. Trudno dzisiaj znaleźć miejsce gdzie nie ma żadnej firmy. Codziennie dajemy nabrać się (nie chodzi tu o złe znaczenie tego słowa) wielkim korporacjom. Nie wiem, czy można podawać nazwy jakichś sklepów, czy nie będzie to uznane za reklamę, ale zaryzykuję. Przykładowo taka Biedronka. Niby tanio, sklep dla biednych, ale wystarczy spojrzeć na ilość otwartych sklepów. Biedronka wcale nie jest taka mała, ludzi zawsze pełno, a towaru w bród. Poza tym raz na jakiś czas wykładają jakieś drogie, markowe produkty. To dmuchany basen za 200zł na lato, to ozdoby na choinkę za 100zł w święta lub ekskluzywny ekspres do kawy za 150zł. Dochody są milionowe.
   Codziennie również jeżdżąc do szkoły widzę, jak buduje się jakaś droga. Jeździ także mnóstwo ciężarówek z logo i telefonem danej firmy. Fakt, teraz przewóz firmom jest potrzebny, pewnie można dużo zarobić na kilkunastu ciężarówkach. Ale trzeba zwrócić uwagę na to, że im więcej takich firm, tym mniejsze zapotrzebowanie na nie. Skąd więc wziąć pomysł na biznes? Zasadniczo to proste! Po co myśleć o nowym przedsiębiorstwie, przecież jest już tyle firm. Im więcej nowych, tym więcej zbankrutowanych, jak już wcześniej wspomniałam, jest coraz mniejsze zapotrzebowanie na nie. To prosta logika. Wracając do nowego biznesu, opowiem wam o franczyzie [ang. franchising]. Korzysta się ze znaków firmowych, nazwy, reklam, czy produktów istniejącej już np. marki ubrań, jednocześnie prowadząc własny biznes. Nie trzeba szukać pracy w istniejącym lokalu, można otworzyć własny, gdzie samemu prawdopodobnie można będzie wybierać personel. W dużym skrócie opiszę zalety i wady zawarcia franczyzy:
  • Zalety:
    - pewni klienci;
    - bezpieczeństwo - mała możliwość bankructwa;
    - zapewnione szkolenia, reklamy, znaki firmowe i materiały promocyjne;
    - brak problemów z prawem;
    - większa szansa na sukces;
    - tańsza inwestycja w bezpieczniejszy start;
  • Wady:
    - opłaty dla franczyzodawcy;
    - obowiązki, np. zaopatrywanie się u konkretnego dostawcy;
    - zasady ustalone przez franczyzodawcę;
A jak obecnie wygląda franczyza w Polsce? Otóż ok. 800 firm oferuje franczyzę, podczas kiedy ok. 50 tys. firm należy do franczyzobiorców. Widać wyraźnie, że jest to popularny sposób na "własny" biznes, który wciąż rośnie. Najszybciej rozwija się branża gastronomiczna, głównie pizzerie.
   Myślę, że zachęciłam was do zagadnień ekonomii dotyczących franczyzy i własnego przedsiębiorstwa. Zapraszam do wyrażania waszych opinii na ten temat w komentarzach, dyskutowania z innymi internautami oraz czytania następnych notek!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz